نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی جایی که خرچنگها آواز میخوانند - دلیا اونز
4.6
64 رای
کیانا خلج
۱۴۰۵/۰۳/۱۹
10
شنیدن نسخه صوتی کتاب “جایی که خرچنگ ها آواز می خوانند” تجربه ای فراتر از خواندن یک کتاب معمولی بود. این رمان به لطف فضاسازی های فوق العاده اش، یکی از بهترین گزینه ها برای تبدیل شدن به کتاب صوتی است. در مورد کیفیت تولید و روایت: گوینده به زیبایی هرچه تمام تر توانسته است فضای مرداب های کارولینای شمالی و تنهایی عمیق “کایا” را به تصویر بکشد. لحن آرام و در عین حال گیرای روایتگر، باعث می شود شنونده احساس کند خودش در میان نی زارها ایستاده و صدای پرندگان و جریان آب را می شنود. تغییر لحن ها برای شخصیت های مختلف به قدری دقیق است که شنونده به هیچ وجه دچار سردرگمی نمی شود. در مورد داستان: این کتاب ترکیبی استادانه از یک درامِ انسانیِ عمیق، داستانی درباره تنهایی، و یک معمای جنایی نفس گیر است. پیوند دادنِ زیباییِ بی رحمِ طبیعت با پیچیدگی های روح انسان، نقطه قوت اصلی داستان بود. روندِ صوتی کتاب به شکلی است که شنونده حتی در فصل های طولانی هم خسته نمی شود و مدام تشنه ی دانستنِ اتفاق بعدی است. به همه کسانی که به داستان های معمایی با تمِ روان شناختی و توصیفاتِ طبیعت گرایانه علاقه دارند، پیشنهاد می کنم حتماً این نسخه صوتی را تهیه کنند. این کتاب تا مدت ها در ذهن و قلب شما باقی خواهد گذاشت
زیبا بود. یکی از بهترین کتابهایی که این مدت اخیر خوندم. روایت گری بسیار حرفه ای و ملایم بود. سرعت روایت خوب بود نه تند نه اهسته. و اما خود داستان: شخصیت پردازی هاش بی نهایت واقعی بود. با انها می توانستیم ارتباط برقرار کنیم. درکشان کنیم. چقدر تنهایی کیا برام اشنا بود. حسش کردم! انگار خود من بود. ارتباط کیا با طبیعت و مرداب بسیار زیبا به قلم درامده بود. نمیدونم داستان منشا واقعی داشت یا نه که ای کاش داشت. هرچند رها کردن یک دختر در کلبه و نبردن او به همراه مادر یا خواهرها و برادرها یکم عجیبه. یک ای کاش دیگه هم دارم. ای کاش اخرش یکم بیشتر در مورد ابهامات باقیمانه در مورد مرگ مقتول توضیح میداد. خطر اسپویل! اینکه چجوری از اون مسافر خونه اومده بیرون. ایا لباس مبدل داشت؟ چجوری مقتول دقیقا همون موقع آن جا بوده. از دختری که بسیار ساده و مردم گریز بود خیلی بعید بود اینکونه بتواند عالی در نقشه اش عمل کند. چون منم فکر میکردم کار کس دیگه بوده. اینم یک جذابیت دیگه در داستان که اخرش مبهوت ماندم.
رمان درباره یک دختر خردسال هست به نام کیا که پدرش دائم الخمر و بسیار تند خو هست و همین باعث میشه مادر و خواهر برادرهاش از خونه فرار کنن و بعد از یک مدت پدر هم ناپدید میشه حالا اون مجبور گلیم خودشو از آب بیرون بکشه. کیا که بین اهالی به دختر مرداب معروف شده به تنهایی باید چالشهای زنگی رو پشت سر بگذاره. و در نهایت موفقیت ها و دردسر های زیادی که در بزرگسالی زندگی کیا رو دچار تغییرات زیادی میکنه
داستان شروع خوبی داره که باعث میشه خواننده مشتاق بشه بقیه قصه رو بخونه اما کم کم دچار کندی میشه و کمی ریتم داستان میفته. اینکه دیالوگ های شخصیت ها خشک و رسمی ادا میشه باعث میشه خواننده حس نزدیکی به شخصیت ها نکنه و کمی تو ذوق می زنه. داستان کمی غیر قابل قبوله ترک کردن اعضای خانواده بردن در نطر گرفتن سرنوشت دختر کوچک خانواده کمی غیر عهدی به نظر میاد. در کل داستان کمی غیر قابل لمس
بیشتر از اینکه یه کتاب جنایی باشه کتاب اجتماعی فلسفی بود… فکر میکنم خیلی از ما زن ها با کیا همزادپنداری میکنیم… تنهایی که کیا تجربه کرده خیلی از ماها تجربه کردیم و برای فرار از این تنهایی به ادم های اشتباه پناه بردیم…و بعد از اون ارتباط گرفتن حتی با یه ادم درست هم برامون سخت شد… اوایل داستان ریتم خیلی کندی داشت اما از اواخر کتاب داستان جذاب شد… در مجموع کتاب قشنگی بود…
من کتاب رو به خاطر شهرت فیلمش خریدم. رمان، سرگذشت دختری ۷ ساله رو به تصویر میکشه و تقریبا تا نیمه بدون هیجان و رویداد خاصیه، اما تقریبا از نیمه تا انتها بهتر میشه. صدای خواننده داستان رو دوست داشتم و به دلم نشست. ولی مترجم، مکالمههای بین شخصیتها رو محاورهای ترجمه نکرده بود و این موضوع یه جورایی رو اعصاب بود، مخصوصا اوایل داستان که گفتگوها بین بچهها بود.
برای خودم عجیبه ولی من به عنوان یه مرد میان سال از این کتاب لذت بردم. یه کتاب ساده و دوست داشتنی و در خور ستایش با یه قصه قابل لمس. بنظرم تلاش نویسنده برای برقراری ارتباط بین خواننده کتاب و محیط زیست و تلنگر به اخلاقیات آدمی واقعا قابل تحسین بود. و البته نمیشه اون رو یه کتاب جنایی محض دونست. صدا گوینده و خوانش کتاب هم بسیار عالی بود.
از کاربرا خواهشی که دارم نقد و نقطه نظرشون راجب کتابا بگن میبینم صرفا داستان رو اسپویل میکنن... به نظرم کتاب بیشتر از ماجرای جناییاش که شاید خیلی خوب پرداخته نشده بود بعد روانشناسانه و رفتار شناسی اجتماعی داشت و خصوصا به بعد رفتارشناسی خیلی خوب و با دقت نظر پرداخته بود... خوانش راوی هم عالی بود و به احساس متن میافزود
با سلام و وقت بخیر یه سری از دوستان گفتن که این کتاب جزییات زیادی داره و داستان کش پیدا کرده در صوری که همین جزئیات یه داستان و زیبا میکنه و باعث میشه تو خاطر ادم به روشنی نقش پیدا کنه تمامی حس اایی که بیان میشه یه کتاب پر معنا تر میکنه، من به شخصه دوسش داشتم و لذت بردم زیبا بود 🌿❤️ممنون از شما
