نقد، بررسی و نظرات کتاب خانه شیشهای - سارا پکانن
خاطره
۱۴۰۴/۰۵/۰۸
30
یه تریلر فوق العاده. پراز هیجان، تعلیق، ترس. مدتها بود بعد کتاب کودک کامل دنبال داستانی شبیه اون و به ترسناکی اون بودم و این داستان واقعا ترسناک ومو برتنتان سیخ میشه. بعضی لحطات از هیجان نفستون بند میاد. داستان درباره دختری نه ساله به نام رز هست که پرستارش از پنجره اتاقش به بیرون پرتاب شده ومرده و رز بعد اون حادثه در اثر شوک دیگه نمیتونه حرف بزنه ولی ماجرا به اینجا ختم نمیشه، پدر ومادر رز میخوان به خاطر خیانت پدر رز از هم جدا بشن و استلا هادسون ماموری هست که باید والد سرپرست رو انتخاب کنه. والدی که کفایت بیشتری داره و البته قاتل پرستار بچه هم نباشه. استلا خودش در بچگی پدر ومادرش رو از دست داده ومدتی هم مثل رز نمیتونسته حرف بزنه، اولش با حس دلسوزی زیاد سعی میکنه به رز نزدیک بشه وکمکش کنه ولی چندین اتفاق ترسناک باعث ترس استلا میشه و ماجرا هر چی پیش تر میره مرموزتر و دلهره آورتر میشه. اگر جرات خواندن کتابهای ترسناک واقعی و قوی رو دارید به خواندن این کتاب دعوتید
نمی تونم بگم کشش و هیجان زیاد یا خوبی داشت چون واقعاً جز شوکی که وارد کرد سر اینکه چه کسی واقعاً قاتل بوده و شوک دیگری که درباره ی زندگی خود راوی بود هیچ چیز خاص دیگه ای نداشت اما بد هم نبود. به نظرم به موضوعات روانشناختی درباره ی طلاق و لالی تروماتیک و عذاب وجدان و اینجور چیزها خیلی خوب پرداخته بود و بهترین بخش کتاب همین بود و از نظرم هم سرگرم کننده ست، هم شوکه کننده و هم شخصیت پردازی اش خیلی خوبه اما اون کششی که از یه کتاب جنایی نیاز دارید رو نداره و جز شوک هایی که بهتون وارد می کنه هیچ نشان دیگری از هیجان توش پیدا نمی شه. ترجمه هم خوب بود سانسور داشت اما طوری نبود که متوجه داستان و موضوعات اتفاق افتاده در اون نشید. در کل پیشنهاد می کنم چون از نظرم خیلی شخصیت پردازی خوبی داشت. به طور خلاصه درباره ی استلا وکیل کارشناس تعیین حضانت طلاق هست که به پرونده ی رز که پدر و مادرش ایان و بث بارکلی دارن جدا می شن برمی خوره. با این تفاوت که در این پرونده یک فقره قتل وجود داره. پرستار رز تینا از پنجره ی اتاقش افتاده پایین و مرده و استلا مطمئنه که این کار یکی از خانواده ی بارکلیه و این که رز به لالی تروماتیک دچار شده کار رو برای استلا سخت تر کرده چون رز نه می تونه اگه سرنخی داشته باشه به زبون بیاره و نه می تونه بگه زندگی پیش کدوم یک از والدینش رو ترجیح می ده. توصیفات صحنه ها، شخصیت ها و... هم خیلی عالیه و کلاً قلم نویسنده رو دوست داشتم.
خانهٔ شیشه ای جایی است که همهٔ اعضای خانواده در آن شفاف و در معرض دید هستند، اما در عین حال شکننده اند و کوچکترین ضربه، همه چیز را خرد میکند. این شیشه ها نماد «رازهایی» هستند که بالاخره روزی میشکنند و همه چیز را آشکار میکنند. یک خانوادهٔ ثروتمند به نام بارکلی در یک عمارت مجلل زندگی میکنند. اما این خانهٔ لوکس، یک ویژگی عجیب دارد: هیچ پنجره ای از شیشه واقعی ساخته نشده است! همهٔ شیشه ها با نوعی پلاستیک سخت جایگزین شده اند. در همین خانه، یک پرستار بچه به نام تیا، از طبقهٔ سوم سقوط میکند و میمیرد. پلیس نمیداند این حادثه بوده، خودکشی است یا قتل. تنها کسی که احتمالاً چیزی دیده، رز، دختر ۹ سالهٔ خانواده است که در زمان حادثه در خانه بوده. اما رز از آن شب به بعد کاملاً سکوت کرده و حتی یک کلمه هم حرف نمیزند.
دو تا از نقاط قوت این کتاب یکی ریزترین جزئیاتی بود که راجع به خیلی چیز ها اعم از نوع لباس پوشیدن هر شخصیت و جزئیات خانه ی بارکلی ها رعایت شده بود و دیگری این بود که هر چند فصل یکبار شاهد دیالوگ هایی خاص درباره ی مشکلات و بعد به یکباره صحبت درباره ی گل نیلوفر بودیم. نمیتونم بگم ژانر این کتاب به کل ترسناکه، ولی توی القا کردن ترس توی موقعیت های مختلف بهتون موفق میشه و همچنین اینکه با توجه به قتلی که درش اتفاق میوفته ژانر جنایی، معمایی و رازآلود داره طوری که هر قسمت از خونه یه راز رو به خودش اختصاص داده و در برگرفته
امتیاز من به کتاب: ۴. ۳⭐️من نسخه چاپی کتاب رو از همین انتشارات مطالعه کردم. کتاب ترجمه خوب و روانی داره و جز کاندیداهای جایزه گودریدز هم بوده. شما با یه کتاب جنایی-معمایی به سبک کتاب های فریدا مک فادن مواجه خواهید شد. داستان پیرامون دختربچه ای هست که بخاطر قتلی که در خونه اتفاق افتاده خیلی شرایط مناسبی نداره و شخصیت اصلی سعی در کمک کردن به این بچه رو داره. داستان کشش خوبی داره و خسته تون نمیکنه و تو ژانر جنایی میشه گفت راضی کننده ست.
کتاب جالب و ارزش خوندن رو داشت وخوبی توانست بود هم داستان حالا رو با ایده های شگفت انگیز ادامه بدهد و هم اتفاقات گذشته رو بر خوبی بیان کرده و اینکه به نکات ریز و در عین حال کم توجه اهمیت داده و باعث شده از اهمیت نکات سرنخ های خوبی بدست بیاید و پایان داستان رو بخوبی جمع کرده و آبکی نبود ممنون از شما به خاطر کتاب خوبی که گذاشتید
