نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سایه روباه - جولی کاگاوا

محمد رضا
۱۴۰۵/۰۳/۱۱
اصلا من همه چیز این ژاپنی‌ها رو دوست می‌دارم. مخصوصا اساطیر کاملا متفاوتی که دارن. تو بحث توصیف هم که کلا زبان ژاپنی واسه هر خزعبلی یه کلمه جداگانه داره، از شعاع‌های نور بین درختان بگیر تا حس راحتی بعد توالت! خود کلمه کامی مثلاً، دقیقاً به معنی «خدا» در مفهوم توحیدی (ادیان ابراهیمی) نیست. در واقع، ترجمه «کامی» به «خدا» یکی از رایج‌ترین اشتباهات ترجمه بوده و به تبع هنوزم هست. در واقع «کامی» به هر موجود یا نیرویی گفته می‌شه که دارای قدرت сверх‌ (ورای عادی و عرف) طبیعی باشه ک باعث ترس و احترام بشه.. واژه کامی‌ لزوماً به معنی خدای خیرخواه یا کامل نیست و حتی ممکنه گاهی مخرب باشه. عناصر طبیعت، ارواح و اشباح و اسپریت، موجودات اساطیری و حتی مفاهیم انتزاعی و قراردادی مثه باروری و وفای به عهد و سفر و جاده و آب گاز برق تلفن... همه دارای کامی هستند. مفهوم «اویوروزو نو کامی» هشت میلیون کامی در شینتوئیسم هم واسه همین معروفه. به هر حال همه چی ژاپنی‌ها خوبه از ماشینتون بگیر تا شوهرداریشون!
M. yari
۱۴۰۵/۰۲/۳۰
این کتاب از لحاظ داستانی و تجسم آن در ذهن مناسب هست و خواننده (شنونده) را گیج نمیکند اما اگر انیمه زیاد دیده باشید میبینید که بعضی از کلمات به اشتباه نوشته، معنی و از زبان گوینده تلفظ میشوند نکته دیگر این هست که مترجم باید کار ترجمه را جوری انجام دهد که خواننده (شنونده) از متن لذت ببرد اما اگر فرد که ان را میخواند با اصطلاحات متن اشنایی نداشته باشد به مشکل میخورد مثل کلمه آریگاتو که معنی ان تشکر میشود یا کلمه کامی که معنی ان خدا هست اما منظور خدای واحد نیست چون به ثنویت اعتقاد دارند و خدای واحدی ندارند در کل کتاب جالبی هست و امیدوارم در جلد‌های بعدی مترجم و گوینده پیشرفت بهتری داشته باشند
Irsh
۱۴۰۳/۱۲/۱۱
کتاب خوبی هست ار لحاظ اکشن و فانتزی
خیلی خوب کار شده حالت کودکانه نداره
إدمش بیاد میگیرم.
ریتم سریع داره و اصلا حالت خسته کننده و کشدار پیدا نمیکنه
شخصیت کتاب خوب گیرا هستن. کتاب بر گرفته از ادبیات وافسانه و اسطوره ژاپنی هست. مشکل اینه که توضیح اضافی برای اسامی و انواع موجودات کتاب نداره کع ممکنه گیچ کننده باشه.
ولی اگه یکم اشنای قبلی با فرهنگ ژاپنی داشته باشید مشکلی پیش نمیاد یا یکم سرچ
FA
۱۴۰۵/۰۱/۰۵
داستان جالبی داره و گوینده هم خیلی خوب اجرا کرد فضاسازی قشنگی داشت البته هنوز دو جلد دیگه داره نمی‌شه مطمئن بود اما تا اینجا داستان خوبی داشت و از شنیدنش لذت بردم
کاوه همتیان
۱۴۰۴/۰۱/۳۰
عالی، فضا سازی، ریتم داستان، شخصیت‌ها، و از همه مهم‌تر تصویرسازی مبارزات برای خواننده (شنونده)
Azi vesaghi
۱۴۰۴/۰۸/۲۳
کتاب جذابی هست. گفتار می‌تواند شما را به پیش ببره و منتظر نگه داره شما را.
ناتان ترک
۱۴۰۴/۰۸/۱۵
خیلی خوب بود به نظرم یکی از بهترین کتاب‌ها بود
افسانه م
۱۴۰۴/۱۱/۱۵
فانتزی جالب و شنیدنی.
آلیا
۱۴۰۴/۰۸/۲۴
یکی از بهترین فانتزی‌ها آسیای شرقی،
👋 سوالی دارید؟