نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خداوند الموت - پل آمیر
4.7
198 رای
ایمان نادریان
۱۴۰۳/۱۲/۰۴
260
کتاب خوب با اطلاعات تاریخی نابی هست، درسهای زیادی هم یاد میگیریم، فقط من هر چی گشتم کسی به اسم پل آمیر وجود نداشت و ظاهرا خود مرحوم منصوری هم گفته این داستان پنجاه صفحه ای در یک نشریه فرانسوی بوده که ایشون بهش پر و بال داده و با نام نویسنده خیالی منتشر شده، کلا ذبیح الله منصوری معروف بوده به شاخ و برگ دادن و کم و زیاد کردن کتابها، چیز بدی ازش درنمیاد ولی خوب یه حس خاصی داره بدونی نویسنده آمیر نیست بلکه خود مترجم هست. جالبه بیشتر جاها یادش میره که نویسنده خارجیه و اطلاعات دقیق میده ولی بعضی جاها یهو میگه بر خلاف ما اروپایی ها... فلان، که مثلا منه نویسنده اروپاییم. از هوش مصنوعی هم پرسیدم اینو گفت: کتاب "خداوند الموت" که توسط ذبیح الله منصوری ترجمه و تدوین شده است، در واقع بازنویسی و ترجمه ای آزاد از کتاب "حشاشین: فرقه ی اسرارآمیز شرق" نوشته ی برنارد لوئیس (Bernard Lewis) است. ذبیح الله منصوری به دلیل سبک خاص خود در ترجمه و بازنویسی، اغلب مطالب را به شکلی داستانی و جذاب ارائه می دهد و گاهی اوقات بخش هایی را به متن اصلی اضافه می کند. این کتاب درباره ی تاریخ حسن صباح، رهبر فرقه ی اسماعیلیه (معروف به حشاشین) و قلعه ی الموت است. منصوری در این کتاب، داستان ها و روایت های تاریخی را با نثری روان و جذاب به فارسی برگردانده است. به هر حال با صدای خوب گوینده زیبایی کتاب دو چندان میشه
خیلی وقت بود دنبال فرصت بودم این کتاب رو بخونم با توجه به شرایط شغلی فرصت مطالعه نداشتم ولی با ترجمه بسیار زیبای استاد ذبیح الله منصوری که بهترین شاهکارشون روهم میتونم به جرات بگم کتاب سینوهه هست خوانش زیبای آقای مهدی صفری لذت بردم. در کل در مورد داستان این کتاب میتونم بگم تاریخ همیشه از زمان خلقت تا ابد تکرار میشه و خواهد شد وکسانی که ثروت یا سواد یا موقعیت برتری نسبت به بقیه مردم عادی دارند همیشه ادعای ریاست و برتر بودن را با خود یدک میکشند خلفا و حکما همیشه سر ریاست و اثبات اینکه عادل و بهترین هستند... حاضرند حتی عزیزترین آدمهای زندگی خود رو از بین ببرند و همیشه در این بین انسانهای مظلوم و نا آگاه مورد ظلم قرارمیگیرند و به قتل میرسند و تباه میشوند و این داستان همچناااان ادااامه دارد.
در کل پیشنهاد میکنم حتما کتاب خداوند الموت و کتاب سینوهه رو تهیه و چندین بار مطالعه کنید قول میدهم در هر بار نکات تازهای توجه شما را جلب خواهد کرد و برداشت تازهای از خود و زندگی و وقایع اطراف خود خواهید داشت.
در کل پیشنهاد میکنم حتما کتاب خداوند الموت و کتاب سینوهه رو تهیه و چندین بار مطالعه کنید قول میدهم در هر بار نکات تازهای توجه شما را جلب خواهد کرد و برداشت تازهای از خود و زندگی و وقایع اطراف خود خواهید داشت.
* سلام کتاب فوق العاده خوش خوان است. منصوری داستان زندگی حسن صباح را به شکلی روایت می کند که خواننده به سختی آن را کنار می گذارد. * فضای ایران قرن پنجم و ششم هجری، درگیری های سیاسی، سلجوقیان و اسماعیلیان با جزئیات جذاب و سینمایی تصویر شده است. * شخصیت حسن صباح در کتاب صرفاً یک رهبر مذهبی نیست؛ بلکه فردی آرمان گرا، سیاستمدار و مبارز برای استقلال ایران نشان داده می شود. * برای کسی که به رمان های تاریخی علاقه دارد، کتاب کشش داستانی بسیار بالایی دارد. نقاط ضعف* مهم ترین انتقاد به کتاب، همان انتقادی است که به بسیاری از آثار منصوری وارد شده: او اغلب فقط «مترجم» نبود، بلکه متن را گسترش می داد، تغییر می داد و بخش هایی به آن اضافه می کرد. حتی درباره «خداوند الموت» نیز بسیاری معتقدند اثر فارسی بیش از آنکه ترجمه باشد، اقتباسی آزاد از کتاب اصلی پل آمیر است. * از نظر تاریخی، نباید کتاب را منبع پژوهشی دانست. برخی گفت وگوها، تحلیل ها و حتی برداشت های سیاسی و ملی گرایانه بیشتر به نگاه منصوری شباهت دارند تا اسناد تاریخی. * تصویر ارائه شده از حسن صباح گاهی بسیار قهرمانانه است و ممکن است با نگاه برخی تاریخ نگاران همخوانی نداشته باشد. جمع بندی «خداوند الموت» را بهتر است یک رمان تاریخی جذاب بر پایه شخصیت حسن صباح بدانیم، نه یک کتاب تاریخ دانشگاهی. اگر هدفت لذت بردن از داستان، آشنایی کلی با فضای الموت و غرق شدن در ماجراهای سیاسی آن دوران باشد، کتاب بسیار موفق است. اما اگر بخواهی واقعیت تاریخی را دقیق بدانی، باید آن را در کنار منابع پژوهشی درباره اسماعیلیان و حسن صباح بخوانی. انسان ها البته همیشه دوست دارند تاریخ را به شکل داستانی و قهرمانانه بشنوند؛
فیلمنامه فوق العاده ای بود و قطعا میشه باهاش ی سریال تاریخی پر ماجرا ساخت، بنظرم همونطور که خیلی از دوستان هم تو نظراتشون گفته بودن نویسنده این کتاب نمیتونه خارجی باشه و به احتمال زیاد دسپخت خود مترجم و بعید میدونم بشه به عنوان ی منبع تاریخی خیلی بهش استناد کرد و فکر کنم نوسینده با دید فیلنامه نویسی کتاب رو نوشته و خیلی جاهارو زیادی کشش داده و کلمات و جملات تکراری خیلی زیاد که ممکن هر کسی حوصله اش نگیره حتی گوش کنه چه برسه بخواد کتاب متنی ش رو بخونه ولی صدای گوینده و نحوه خوانشش فوق العاده است و ارزش یکبار گوش کردن رو داره ضمن اینکه پیشنهاد می کنم قبلش کتاب فرمانروای قلعه الموت که تقریبا میشه گفت خلاصه ای از همین کتاب هست رو گوش کنید بعد بیاید سراغ این کتاب و ی چیزی که من نتونستم بفهمم این بود که تو کتاب بارها تکرار و تاکید میشه که هدف حسن صباح و پیروان کیش اسماعیلی این بود که از زبان فارسی و کیان ایران دفاع کنن ولی از اونطرف تبلیغ مذهب اسماعیلی رو می کردن و تناقض هایی وجود داره، راستش اگه گفته های این کتاب یا کتاب فرماروای قلعه الموت درست باشه و واقعیت تاریخی داشته باشه من خیلی چیزهارو نمی پذیرم و نمیتونم قبول کنم و نمیشه گفت حسن صباح خیلی مقدس بوده و نباید ازش بت ساخت هر چند ظاهرا شکی در توانمندی در هوش و ذکاوتش نیست و ی نکته دیگه اینکه باز فصل های مشترکی بین این فرقه و بقیه دودمان ها و حکومت ها وجود داره مخصوصا پایان شون که همه با فساد همراه بوده...
هرچند که ما میدانیم که ذبیح الله منصوری این کتاب را تمام و کمال ترجمه ننموده و بیشتر آن افزودههای خودش است اما این افزودهها را طوری درمیان حقایق تاریخی جای داده که ضرری به بدنهی اصلی تاریخ باطنیان و قلعه الموت وارد نشده و با خواندن این کتاب از اوضاع اجتماعی سیاسی و تفکرات زمان مورد نظر مطلع میشوید و اعتقادات باطنیان و میزان تاثیرشان بر نبرد تاج و تخت در میان مدعیان سلطنت در حکومت سلاجقه پی میبرید، سرگذشت حسن صباح و باطنیان تحت فرمانش به انسان میفهماند که یک جریان اعتقادی_انقلابی هرقدر پرشور و پرسرو صدا باشد بعد از مدتی آن روحیه انقلابی و اعتقاد راسخ و نظم و هماهنگی بمرور سست میشود و امیال شخصی و تنبلی و تن پروری جای آن را میگیرد و روزی بکلی محو میشود. همانطورکه از آن جنبش مخفی و منسجم و مخوف باطنیان و خداوندگار الموت دیگر چیزی نمانده و در زمان انقراضش بدست هلاکوخان نیز تنها ظاهر آن باقی مانده بود که از بین رفت.
این کتاب بهترین رمان تاریخى است که من در طى ٢٥ سال گذشته خوانده ام، به امید روزى که ارزوى حسن صباح در کشور سرافرازم به وقوع بپیوندد و ایرانیان به شکوه و عظمت اعصار گذشته خود در جهان دست یابند. به امید گرامی داشت یاد و خاطر جوانانى که از جان خود گذشتند تا ایرانیان را به اقتدار خود در جهان بازکَردانند. به امید بیدارى و آکَاهى ملت ایرانهمچنین نسخه صو تی انگار کمی تحریف شده مثلا اون قسمت که میگه داعى ها به اختیار خودشون میتونن ورزش نکنن، چنین چیزی وجود نداره موضوع تمرین جنگی مثل نماز خوندن بوده براشون و نمیتونستن و تو خودشون نمیدیدن که بخوان انجام ندن و تغییر بعدى توضیح زیاد راجب همین قسمت و مکانى که ورزش میکردن یا اینکه اسلحه و کجا میذاشتن چنین قسمت هایی در نسخه متنی کتاب رو من اصلا بخاطر نمیارم و ……در کل ارزش یکبار گوش دادن رو داره و پیشنهاد میکنم❤️
یکی از بهترین کتابهایی که دلم میخواست بخونم و از دستم در رفته بود، گزیده ای از تاریخ سرزمینمان، گرچه متأسفانه از مراجع دیگه گرفته شده و همانطور که در کتاب میگوید همه کتابها را هلاکو خان می سوزاند و از بین میبرد و نویسنده از کتابهای سایر کشورها این نسخه را تهیه کرده، نکات بسیار جالبی را از تاریخ ایران و فرقه اسماعیلیه (حشاشین) برایمان روشن میکند، من از گوش کردن آن لذت بردم و بسیاری چیزها را که نمی دانستم متوجه شدم، البته که مرحوم ذبیح الله منصوری خود می توانست به جای مترجم، نویسنده قابلی شود، جناب صفری بسیار عالی روایت میکنند و سپاسگزار ایشان وهمه عواملی که در تهیه این کتاب سهیم بودند.
با سلام بنده چند سال پیش تر از این؛ این کتاب را بصورت شفاهی مطالعه نموده بودم. ولیکن این که این کتاب جذاب و مهم تاریخی که بسیار کمک میکند که تاریخ مهم و پر فراز و نشیب کشور عزیزمان ایران را بخوانیم و متوجه شویم نظر بنده به تمام کاربران کتابراه این است که این کتاب تاریخی جذاب را مطالعه و یا همانند بنده فایل صوتی این را خریداری نموده و گوش دهند تا از تجربههای گذشتگانمان درس بگیرند و تجربههای تلخ پیشینیان را از دوباره تجربه نکنند با تشکر و سپاس فراوان از عوامل و دست اندر کاران مجموعه عالی کتابراه با آرزوی موفقیت روز افزون.
تبریک و تشکر از مهدی صفری با گویش روان و دلنشین و خوش صدا. قدردانی از ذبیح اله منصوری با تهیه متن جذاب و ترجمه مثال زدنی که کلاسی خاص در نگارش وقایع تاریخی است و شرح ماوقع تاریخ به شکل رمان توجه خواننده و شنونده را در طول فصول مختلف کتاب به خود جلب میکند. هر چند به قول فصل آخر کتاب به دلیل نابودی نوشته ها و ماوقع تاریخی زمان اسماعیلی در حمله هولاگوخان به ایران اطلاعات دقیقی از آن عهد نیست ولی کلیات فرمانروایی و حفظ حکومت 100ساله و تعهد به حفظ حاکمیت ملی ایرانی در زمان حکومت اعراب بسیار قابل توجه است و فصل نویی از معرفی حشاشین را می گشاید.
چند فصل از کتاب رو قبلا خونده بودم و زمان زیادی بود ک میخواستم تمومش کنم ک کتابراه این رو برام ممکن کرد سپاس از کتابراه بسیار از مسیر داستان لذت بردم داستان خیلی خوشنویس و روان بود همیشه جملهی حسن صباح در مورد خودش پس ذهنم بود ک اگر دو یا سه نفر مثل حسن صباح بودن این مملکت تغییر میکرد و داستان بخوبی این جمله رو تایید میکرد که در آن زمان و با آن شرایط چطور اینقد کیش باطنی منظم دقیق و کامل بودند در نهایت از اکیپ گویندگی و راوی داستان کمال تشکر رو دارم بسیار عالی گویندگی شد و صدای آقای صفری شاهکار خداوند الموت رو تکمیل کرد
واقعا کتاب بینظیری است و خودم نمیدانستم حسن صباح چنین مرد بزرگی است این کتاب را تمامی ایرانیان باید بخواننداما تمام تلاش این بزرگ مرد برگرداندن عظمت ایران ایرانی بود و میخواست از سیطره قوم عرب رها شوند تمام تلاش این مرد این بوده که ایرانیان گذشته خود را دوباره بشناسند و زبان و معنویت گذشته دوباره برگردد اما مترجم اقای منصوری تمام این کتاب را حتی بیش از اندازه معمول به عربی نوشته همین حالا هم به صبحانه نیم چاشت میگوییم اما اینجا دقیقا به عربی محض گفته شده شاید احساس شود به ان مرد بزرگ بی احترامی میشود
یکی از بهترین کتاب ها درمورد حسن صباح و حشاشین و فداییان الموت. عشق من به حسن صباح از جایی شروع شد که با بازی اسسینز کرید آشنا شدم از ۱۲ سالگی دنبال راه حسن صباح هستم و بعد از ۱۰ سال هنوز که هنوزه این عشق درمن فوران میکنه و این کتاب یکی از بهترین کتاب ها درباره واقعه های آن دوران هست. من کتاب فیزیکی این اثر فاخر و دارم ولی از آنجایی که نمیتونم در محیط کار توی کافه کتاب متنی بخونم کتاب صوتی ش را خریداری کردم و گوینده این کتاب صدای بسیار عالی و دلنوازی دارد🔥.
یکی از ماندگارترین رمانهای تاریخی ذبیح الله منصوری
ایرانیان تا ۴۰۰ سال بعد از ورود اسلام به ایران سنی مذهب بودند و حسن صباح اولین شخصی بود که شیعه را در ایران بنیانگذاری کرد، البته شیعه ۸ امامی، حسن صباح نتوانست حکومت مرکزی ایران که سلجوقیان بودند را ساقط کند و در کنار سلجوقان حکومت موازیای به نام اسماعیلیان بنا نهاد، این کتاب به بیانی بسیار زیبا و ساده اتقاقات آن عصر را به تصویر میکشد و شما را علاقمند به آن دوران تاریخی و رویدادهای آن عصر خواهد کرد.
ایرانیان تا ۴۰۰ سال بعد از ورود اسلام به ایران سنی مذهب بودند و حسن صباح اولین شخصی بود که شیعه را در ایران بنیانگذاری کرد، البته شیعه ۸ امامی، حسن صباح نتوانست حکومت مرکزی ایران که سلجوقیان بودند را ساقط کند و در کنار سلجوقان حکومت موازیای به نام اسماعیلیان بنا نهاد، این کتاب به بیانی بسیار زیبا و ساده اتقاقات آن عصر را به تصویر میکشد و شما را علاقمند به آن دوران تاریخی و رویدادهای آن عصر خواهد کرد.
کتاب با ساختاری منسجم نوشته شده بود. اوایل به علت تعدد اسامی ممکن هست که قسمتی از روایات کامل درک نشه. گویندگی هم بنظرم واقعا روان تر و شیوا تر از این نمیشه. اما به عنوان یک روایت تاریخی با استنباط های تا حدودی منطقی، یک داستان هیجان انگیز رو دنبال میکنه. تنها مشکل این هست که نویسنده سوگیری روی واقعیت بودن نوشته های خودش داره. درسته که فرقه جالب و با نظمی بودن اما وقایع داخل قلعه ها رو که روایت میکنه، اون زرق و برق گفته های قبلیش از بین میره.
ماجرا نه کاملا داستانی و نه کاملا تاریخیه و این جذابترش میکنه برای افتخار به ایرانی بودنتون و این که توی گذشته طولانی کشور چه اتفاقاتی افتاده خوبه اینو گوش کنید، صدای گوینده کتاب هم بسیار خوبه اما ترجمه قدیمیه و اینکه اساسا یه فرانسوی کتاب رو نوشته حال و هوای سادگی و روان بودن ماحرا رو کم کرده خیلی از الموت و حشاشین یا Assassins شنیدیم و توی فیلم ها دیدیم و اگر میخواید اطلاعات صحیح درباره شون داشته باشد حتما باید این کتاب رو بشنوید
کتاب مملو از استدلال های جالب بین انسان های منطقی است. که اگر این بشود چه می شود و آن بشود چه؟ به خوبی سود و زیان تصمیمات افراد برشمرده میشه، و با استدلال یک مسیر انتخاب میشه، سلسله مراتب تاریخی جالب و گیرا است و کاملا مربوط است با دانش تاریخی کمی تا بیشتری فراموش شده ما و اونچه که بعضا در برنامه های تلویزیونی می بینیم، بیان خواننده جالب و با احساسات است و واقعا شگفت انگیز که روایت کتابی به این طول چطوری با استواری همیشگی همراه است.
کتاب را دارم گوش میدم. صدای گوینده را خیلی دوست دارم. خیلی شبیه صدای خود آرمان سلطان زاده است. اینکه همون اول داستان شایعه حشیش کشیدن باطنیان و بقیهء شایعه ها را نقض کرده خیلی خوب و مفیده. ولی خیلی تابلوهه که کتاب را یه ایرانی نوشته. و یه چیزی برای من جای سواله. وقتی باطنیان اینقدر مخالف اعراب بودن چه جوری پیرو دین عرب بودن و مهمتر از اون انتظار مهدی موعود را می کشیدن؟ چون مهدی موعود هم عربه. به نظر من این تضاد خیلی بزرگیه.
با این که ذبیحالله منصوری اسناد بررسی نشده رو در این کتاب دخیل کرده و نویسنده ایی به اسم پل امیر وجود خارجی نداره اما...
این کتاب شما رو به دل تاریخ میبره و داستانی جالب رو روایت میکنه از افرادی با تمرکز، پشتکار و سامان داده شدهای که کمتر کسی جلودارشون میشه
فقط نکته اصلی اینه که نباید به این کتاب به عنوان یک مستند تاریخی نگاه کرد بیشتر رمانی تاریخی هست ترکیبی از تاریخ، شایعهها و تخیل نویسنده
این کتاب شما رو به دل تاریخ میبره و داستانی جالب رو روایت میکنه از افرادی با تمرکز، پشتکار و سامان داده شدهای که کمتر کسی جلودارشون میشه
فقط نکته اصلی اینه که نباید به این کتاب به عنوان یک مستند تاریخی نگاه کرد بیشتر رمانی تاریخی هست ترکیبی از تاریخ، شایعهها و تخیل نویسنده
واقعیت اینه که نویسنده ای به نام پل امیر وجود نداره و این کتاب و خیلی از کتابهای اقای منصوری از جمله خواجه تاجدار تالیف خودشون هست، اما این چیزی از ارزش کار ایشان کم نمیکنه بلکه ارزش کتابهای ایشون چند برابر بیشتر میشه سالها قبل این کتاب را خوانده بودم و به نظرم خیلی جذاب بود، اما با سلیقه و اطلاعات امروزم میتونم ایرادهای زیادی هم از جهت تاریخی و هم از جهت داستان سرایی از این کتاب بگیرم، برای زمان خودش شاهکار محسوب میشده اما الان خیر.
یکی از عجیب ترین کتابهایی بود که شنیدم. نمیتونم بهش فکر نکنم در اینکه حسن صباح مردی باهوش و با تدبیر و سیاست مدار بوده، شکی نیست ولی کاش نوشته هاش و از بین نمی بردن تا شناخت بیشتری پیدا میکردم تو این کتاب میشنوید چطور با قدرت عقل و دانش میشه یک مذهب و پایه گذاری کرد، و چطور یک حکومت با فراهم کردن رفاه، علم دانش، بهداشت و عدالت، مردمش و مرید و طرفدار خودش میکنه، و مردم برای همچین حکومتی تا پای جان وفا دار می مانند
تاریخ گمشده و کمتر شنیده شده از دوران پسا اسلام و حمله تازیان به ایران. اهتمام و تلاش بی وقفه یک ایرانی و یاران باوفایش برای از بین بردن حاکمیت اعراب بر سرزمین کهن و تمدن ایران زمین. حسن صباح را آنطور که باید نشناختیم و این کتاب بسیار بسیار ارزشمند به قلم توانای پل آمیر با ترجمه بی نظیر استاد منصوری و خوانش فوق العاده جناب صفری واقعا نه یکبار بلکه چندین بار ارزش شنیدن دارد باشد روزی که هر ایرانی یک حسن صباح باشد
ضمن عرض سلام و خسته نباشید. از ترجمه و اجرای بسیار زیبا و دلنشین کمال تشکر را دارم. پیام اصلی کتاب: ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار تجربه نسل های ماقبل خود است. هر انقلابی منجر به وضعیت بهتری نسبت به قبل نمی باشد میتواند منجر به جنگ، فقر، اعتیادو... شود ودر نهایت گویند هرسال میگیم دریغ از پارسال
درود بر شما درمورد کتاب های دوجلدی، مثل خواجه تاجدار، شما قرار بود دوتا 261 تومن بگیرین نه دومی رو 490 تومن اینکار درست نیست شما اینو توی دیدگاه ها نمی ذارین و تنها برای تبلیغ خوبی های خودتون رو طرح می کنین ولی نباید وقتی می بینین کسی جلد اول رو گوش داد، جلد دوم رو دو برابر کنین و دوم اینکه هدیه رو من ندیدم. تبلیغ تخفیف و هدیه و... من تا کنون ندیدم
باید به عنوان یک رمان به این کتاب نگاه شود، نه یک رفرنس تاریخی. نثر روان مترجم (با اینکه همگی میدانیم جناب منصوری، به دست بردن در اصل اثر معروف هستند) به اثر جان بخشیده و اون رو از حالت یکنواختی خارج کرده …امید که بیشتر شاهد این دست آثار (با نگاه محتوایی) برای نسل جوان باشیم تا به گذشته ی کشور خود و تاریخ آن آگاه شوند.
با سلام و احترام، کتاب حاضر جای هیچگونه اظهار نظر نخواهد گذاشت، تنها موردی که میشود به آن اشاره کر، نام کتاب، *حسن صباح خداوند الموت* میباشد وقتی کسانی که این کتاب مطالعه میکند انتظار دارند راجب حسن صباح بیشتر بشنود.. اما اگر نام کتاب به حسن صباح خداوند الموت و پیروانش باشد، در این صورت محتوای کتاب در خور اسم کتاب خواهد شد.
خیلی وقت بود میخواستم این کتاب رو مطالعه کنم اما فرصت نمیشد به گوینده کتاب ۵ ستاره کامل رو میدم اما باتوجه به اینکه قبلا کتابهای سینوهه و تیمور لنگ با ترجمه ذبیح الله منصوری رو خوندم به این کتاب ۳ ستاره دادم. کسانی که از مطالعه این کتاب لذت بردند توصیه میکنم حتما سینوهه و تیمورلنگ رو هم بخونند
با اینکه بسیاری از گفتهها و نوشتارها احتمالا نتیجه تحقیق و پژوهش نیست و به اندیشه من نویسنده با توانایی بالا سررشته داستان را بسیار استادانه به دست گرفته و بزرگی ایران قدیم و چگونگی مبارزات مردمی تاریخ ساز را نمایان ساخته کتابی بی نظیر است و خصوصا آگاهیهای زیادی از حسن صباح و باتنیها میدهد.
