نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خداحافظ گری کوپر - رومن گاری
4.1
100 رای
احتمالا کسی که این صفحه و نظرات را می خواند با موضوع داستان آشنا باشد یا حداقل تعریف آن را شنیده باشد. صحبت در این بخش صرفا کتاب صوتی خواهد بود. کیفیت صدا و مقدمه و موخره هر فایل خیلی خوب بود و گویش، صدا و خوانش متن بسیار شیوا و با ضرباهنگ مناسب برای گوش کردن و همچنین همراهی کردن متن بود. من متن کتاب را هم تهیه کردم و تمام کتاب را به همراه این کتاب صوتی با متن همراهی کردم. کتاب ارزش دوبار خواندن و شنیدن را دارد. بسیار از این تجربه لذت بردم. نمی توانم بگویم یکی از بهترین کتابهایی بود که خواندم ولی جزو خیلی خوبها بود. مخصوصا اگر با جامعه و جوانان دهه ۶۰ میلادی و سرگشتگی مردمام آن دوران آشنا باشید و بدانید نظام های سیاسی و اجتماعی در آن زمان چگونه و جهان زیسته انسانها در دهه ۵۰ و ۶۰ به چه ترتیب بود بسیار عمیق تر لذت خواهید برد. خواندن این کتاب را توصیه می کنم و البته این کتاب صوتی را نیز بسیار به دوستان توصیه خواهم کرد.
خداحافظ گری کوپر را می توان روایت دلزدگی نسلی دانست که از همه چیز بریده اما جایگزینی برای آن نمی یابد. رمان در ستایش آزادی آغاز می شود، اما هرچه پیش می رود، شخصیت هایش بیشتر به انسان هایی خسته و معلق می مانند که میان فرار و ماندن سرگردان اند. بسیاری از گفت وگوها و تأملات کتاب نیز گاه چنان در مفاهیم انتزاعی غرق می شوند که از ضرباهنگ داستان می کاهند و به جای برانگیختن اندیشه، حس تکرار ایجاد می کنند. با وجود مهارت رومن گاری در شخصیت پردازی و نثر، این اثر برای همه خوانندگان قانع کننده نیست؛ زیرا بیش از آن که راهی به سوی کشف معنا بگشاید، در کوچه های بن بست بی قراری و یأس پرسه می زند.
از رومن گاری زندگی پیش رو را خونده بودم که خیییلی بیشتر از این دوسش دلشتم علی رغم اینکه این کتاب معروف تره.
ترجمه و گوینده خیلی عالی بود ولی کلا موضوع داستان طوری است که باید روی یه مباحثی از جامعه شناسی و سیاست و تاریخ تسلط داشته باشی تا متوجه فضای داستان بشی. مثلا مساله جنگ ویتنام و امریکا، یا تعاریف کمونیست و سوسیالیست و فاشیست و …
به هر حال فکر نکنم برای عموم جالب باشه.
ترجمه و گوینده خیلی عالی بود ولی کلا موضوع داستان طوری است که باید روی یه مباحثی از جامعه شناسی و سیاست و تاریخ تسلط داشته باشی تا متوجه فضای داستان بشی. مثلا مساله جنگ ویتنام و امریکا، یا تعاریف کمونیست و سوسیالیست و فاشیست و …
به هر حال فکر نکنم برای عموم جالب باشه.
کتابی است فلسفی، اجتماعی، جامعه شناسی و اگر کسی در این زمینهها از قبل مطالعه نداشته باشد و این سبک نوشته را نپسندد این کتاب به نظرم مورد علاقهاش نخواهد بود. کتاب پر است از پارادوکسهای زیبا و کنایههای ظریف به مسائل جامعه و سیاست، جوامعی به ظاهر زیبا و مترقی اما در پی این زیبایی فریبنده لجنزاری نهفته.

در فصل اول هیچ کس و هیچ چیز از تیغ هجو در امان نیست. از آمریکا, فرانسه, سوییس و کوبا گرفته تا عشق و دین و سوسیالیسم و ایدئولوژیها و لنین و کامو و پلیس و سیاستمداران و مردان و زنان و تقریباٌ هر چی و هر کی به ذهن میرسد! اگر جنگ ویتنام به سخره گرفته میشود همزمان مخالفین آن هم بی نصیب نمیمانند.
از این نویسنده چیزی نخونده بودم، این کتابو خیلی دوست نداشتم و نتونستم با داستانش ارتباط برقرار کنم ولی کار گوینده خوب بود.