نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مزدور - جان اشتاین بک
4
847 رای
ش شهبازی
۱۳۹۸/۰۲/۰۴
32
توصیف فضا و جزییات بسیار خوب بودند. نه آنچنان طولانی که زیاده گویی باشد و نه آنقدر کم که نامشخص. خود داستان هم خوب و اثرگذار است. از قبل دراینگونه داستانهای کوتاه آدم باید آمادگی داشته باشد که با یک پایان منزه و سرراست مواجه نخواهد شد. گویندگی اثر اگرچه خوب است لیکن صدای موسیقی پس زمینه بلندتر از حد لازم است.
نمیدونم چرا به نظرم اسم کتاب چندان با داستان همخوانی نداشت اما خود داستان چیز دیگری بود. سرشار از غفلت خودخواهی خودپسندی نژاد پرستی وتمام حواسی که بر قلبی سیاه و غافل سلطه دارند. مردمی که بدون اندیشه پیرو دستوری یا ایدئولوژی خاصی هستند وحتی سوالی نمیپرسند. شاید جرقه ای در ذهن تا ریکشان زده شود...
از لحاظ اجرا خوب بود. صدا واجرای راوی خوبه. در کتابهای صوتی صدای خوب خیلی نقش دارد، بنظرم در حد خوداجرا. داستان میگه از گذشته دور تا کنون مردم نقش سیاهی لشکر داشته و دارند. سیاستمداران و حکومتها، هر جا لازم ببینند نقشی به مردم میدهند تا مردم فکر کنند خود تصمیم گیرنده و اجرا کننده هستند.
کلا خوندن کتاب خوبه حتی کتابی که فکر میکنیم ضعیف هست.
در مورد این کتاب هم صادق هست و بطور سطحی در خصوص تصمیمات جمعی که از سر هیجان هست صحبت کرده.
فقط برای من سوال هست چرا نویسنده این همه تاکید داره که کافه چی و مرد با اینکه دو سال در یک محل و مسیر هستند همدیگر را تا کنون ندیدهاند.
در مورد این کتاب هم صادق هست و بطور سطحی در خصوص تصمیمات جمعی که از سر هیجان هست صحبت کرده.
فقط برای من سوال هست چرا نویسنده این همه تاکید داره که کافه چی و مرد با اینکه دو سال در یک محل و مسیر هستند همدیگر را تا کنون ندیدهاند.
اولین کتابی بود که از اشتاین بک خوندم خیلی دوست داشتم
کتاب دربارهی نژاد پرستی یک مرد سیاه پوست یک گناهی مرتکب میشه میره زندان چون سیاه پوست بوده همه مردم میریزند تو زندان و میکشنش!
و یک کار بدتر از این هم میکنند جسدشو بر میدارند و اتیشش میزنند! لطفاً نژاد پرست نباشیم همه را یکی بدونیم
کتاب دربارهی نژاد پرستی یک مرد سیاه پوست یک گناهی مرتکب میشه میره زندان چون سیاه پوست بوده همه مردم میریزند تو زندان و میکشنش!
و یک کار بدتر از این هم میکنند جسدشو بر میدارند و اتیشش میزنند! لطفاً نژاد پرست نباشیم همه را یکی بدونیم
با عرض سلام خدمت دوستان کتاب و همراهان کتابراه. داستان کوتاه و آموزندهای بود که بی دلیل و مدرک فقط به خاطر روزنامهها و اخبار انسانی را از زندگی محروم کردند. همیشه رسانهها درست نمیگویند این را باید به خاطر سپرد که همیشه حرف اکثریت درست از آب در نمیاد. در کل خوب بود. صداپیشه ها هم خوب بودند. ممنون از کتابراه
کتاب قشنگی بود نگاهی به جهالت مردم و قضاوت کور کورانه و حق به جانب بودن مردم و حس خشونت ذاتی که در وجود همهی مردم هست و تلنگری برای بیشتر فکر کردن به اینکه ایا من هم همینطورم؟؟ اگر من جای ان اعدامی باشم یا جای مردمی که قضاوت و محاکمهاش کردن چه میکردم؟؟ دوست ندارم کسی را قضاوت کنم
نثر وسبک نویسنده در توصیف وفضاسازی صحنه خیلی خوب وهنرمندانه است ولی به نظر من این بیان زیبا سروته ندارد وچیزی غیر از تداعی یک صحنه اعدام تلخ عاید خواننده نمیشود. لحن وبیان خواننده اثر وهنرنمایی افراد بجای شخصیتهای داستان خوب، مناسب وشیوا بود
بطور کل اثری شده که به حداقل یکبار شنیدنش میارزد.
بطور کل اثری شده که به حداقل یکبار شنیدنش میارزد.
یاد انقلاب خودمون افتادم که به هرکس میگی تو وسط جمعیت چکار میکردی میگه نمیدونم دیدم بقیه میرن منم میرفتم یه هیجان جمعی که هیچ ربطی به فردیت افراد نداره مخصوصا اونجایی که جمعیت رو به ادمک تشبیه میکنه یه چیزی شبیه این انگار همه مسخ شدن اونجایی که میگه درست نیس جسد رو اتیش بزنید این روح فردیشه که فریاد میزنه
قطعا داستان خوبی بوده ولی اون سبکی نبود که من دوست داشتم اولین کتاب از جان اشتاین بک بود که گوش دادم تو این مدل کتابها خیلی نباید دنبال یه داستان مشخص با سر و ته مشخص بود و بیشتر ماجراهای وسط داستان مهمه... قطعا این سبک طرفدارای خاص خودش رو داره که اگه این مدلی دوست دارین حتما بخونید
درود، من این کتاب را نپسندیدم، از ماجرای دار زدن یک فردن توسط عموم مردم میگفت و از زبان مردی شاهد ماجرا داستان روایت میشد. حس میکنم اندکی بی سر و ته و گنگ بود و من نتوانستم قصد نویسنده را از نگارش این داستان درست درک کنم. صداها هم به نظر من چندان مناسب اشخاص نبود. سپاس.
