نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تنگسیر - صادق چوبک
4.8
117 رای
داستان «زارمحمد» و تلاش او برای گرفتن حقش، بسیار پرکشش و تأثیرگذار است و چوبک با مهارت فضای جنوب ایران و فرهنگ تنگستان را زنده میکند.
اما از سوی دیگر، شخصیت زارمحمد گاهی بیش از حد قهرمانانه و اسطورهای جلوه میکند. او در بخشهایی از داستان کمتر شبیه یک انسان معمولی و بیشتر شبیه نماد مرد عدالتخواه است. همین موضوع باعث میشود برخی لایههای روانشناختی شخصیت، آنطور که انتظار میرود، عمیق نشوند.
همچنین روایت کتاب در نیمه دوم تا حدی تک وجهی میشود؛ یعنی داستان تقریباً فقط در مسیر انتقام پیش میرود و پیچیدگی روایی چندانی پیدا نمیکند. خواننده از نسبتاً زود میتواند حدس بزند که داستان به چه سمتوسویی خواهد رفت و عنصر غافلگیری کاهش مییابد.
نکته دیگری که ممکن است برای بعضی خوانندگان امروزی چالشبرانگیز باشد، نگاه نسبتاً سیاه و دوقطبی کتاب به آدمهاست؛ افراد یا در جبهه ظلم هستند یا در جبهه حق، و کمتر شاهد شخصیتهای خاکستری و چندوجهی هستیم. این مسئله شاید برای رمانی که بر پایه یک ماجرای واقعی و اجتماعی نوشته شده، کمی سادهسازی به نظر برسد.
با این حال، حتی با این ایرادها، تنگسیر همچنان یکی از خواندنیترین رمانهای ایرانی است؛ چون چوبک در خلق فضا، زبان محلی و حس خشم و بیعدالتی اجتماعی چنان موفق عمل کرده که ضعفهای ساختاری کتاب را تا حد زیادی میپوشاند. به همین دلیل میتوان گفت تنگسیر شاید شاهکار بینقصی نباشد، اما هنوز یکی از مهمترین و ماندگارترین رمانهای ادبیات معاصر ایران است.
اما از سوی دیگر، شخصیت زارمحمد گاهی بیش از حد قهرمانانه و اسطورهای جلوه میکند. او در بخشهایی از داستان کمتر شبیه یک انسان معمولی و بیشتر شبیه نماد مرد عدالتخواه است. همین موضوع باعث میشود برخی لایههای روانشناختی شخصیت، آنطور که انتظار میرود، عمیق نشوند.
همچنین روایت کتاب در نیمه دوم تا حدی تک وجهی میشود؛ یعنی داستان تقریباً فقط در مسیر انتقام پیش میرود و پیچیدگی روایی چندانی پیدا نمیکند. خواننده از نسبتاً زود میتواند حدس بزند که داستان به چه سمتوسویی خواهد رفت و عنصر غافلگیری کاهش مییابد.
نکته دیگری که ممکن است برای بعضی خوانندگان امروزی چالشبرانگیز باشد، نگاه نسبتاً سیاه و دوقطبی کتاب به آدمهاست؛ افراد یا در جبهه ظلم هستند یا در جبهه حق، و کمتر شاهد شخصیتهای خاکستری و چندوجهی هستیم. این مسئله شاید برای رمانی که بر پایه یک ماجرای واقعی و اجتماعی نوشته شده، کمی سادهسازی به نظر برسد.
با این حال، حتی با این ایرادها، تنگسیر همچنان یکی از خواندنیترین رمانهای ایرانی است؛ چون چوبک در خلق فضا، زبان محلی و حس خشم و بیعدالتی اجتماعی چنان موفق عمل کرده که ضعفهای ساختاری کتاب را تا حد زیادی میپوشاند. به همین دلیل میتوان گفت تنگسیر شاید شاهکار بینقصی نباشد، اما هنوز یکی از مهمترین و ماندگارترین رمانهای ادبیات معاصر ایران است.
کتاب صوتی «تنگسیر» با روایت پرهیجان و فضاسازی زنده، شنونده را مستقیم به جنوب ایران دهه ۴۰ می برد. داستان عدالت خواهی و غیرت زائر محمد، در کنار لهجه و لحن بومی گوینده، حس اصالت و واقع گرایی اثر را دوچندان کرده است. کیفیت صدا و ریتم روایت، تجربه شنیداری را روان و درگیرکننده می کند و مخاطب را تا پایان همراه نگه می دارد.
در توضیح این کتاب اشاره شده که تنگستان از توابع دشتستان است که این اشتباه بوده و تنگستان از گذشتههای دور یک بخش جداگانه بوده و کاملا از دشتستان جدا میباشد.
تنگستان دارای چهرهای شاخصی چون علم الهدی اهرمی و رییس علی دلواری میباشد که از رهبران مبارزه با استعماره پیر یعنی انگلیس بودهاند.
تنگستان دارای چهرهای شاخصی چون علم الهدی اهرمی و رییس علی دلواری میباشد که از رهبران مبارزه با استعماره پیر یعنی انگلیس بودهاند.

کتاب خوب تنگسیر اثر ارزشمندی از نویسنده ایرانی صادق چوبک. مردی از خاک تفتیده چون ایران بوشهر با مردمی خاکی و مهمان نواز. یکی از بهترین کتابهای صادق چوبک که در مورد زندگر مردی است به نام محمد که بابت حق خوریهایی که از او میشود بالاخره از کوره در رفته و تبدیل به یک یاغی میگردد. با این شیوه سعی میکند که حق خود را باز ستاند. داستان به قدری ناب و روان است که وقتی کتاب را شروع کنید تا انتهای آن خواهید رفت. جالب آنکه در همه داستان تاکید اصلی بر روی ارزش خانواده، گرفتن حق و داشتن آبرو است که شاید بر آن باشد که این سه واژه را برای فهم بهتر بارها و بارها تکرار میکند و حتی در قسمتهایی به صورت زیر پوستی بر این واقعیت تاکید دارد که شاید همیشه همکیشان تو به یاریت بلند نخواهند شد ولی آدمی حتی با مسلک دیگر میتواند تنها پناه تو باشد و شر همه چیز تو را محافظت کند. به نظر من قلم صادق چوبک یکی از بهترین قلم هاست که جای تمامی داستانهای خارجی را به راحتی میتواند پرکند. باید ابتدا کتابهای داستانی خود ما خوانده شود بعد پناه ببریم به خواندن کتابهای نویسندههای غربی چون در این کهن دیار نویسندههای بزرگی مثل صادق چوبک کم نیستند و کتابهایی هم که از آنها به چاپ رسیده کم نیست ولی متافانه بقدری نا آشنا و غریب مانده است که دل آدم برای آن میسوزد. نویسندگانی چون صادق چوبک، غلامحسین ساعدی، اسماعیل فصیح و... که هر کدام آثار فاخر و قابل تاملی دارند که همت انتشارات خوبی هم به چاپ رسیده است که واقعا هم ارزش مطالعه دارند و هم اینکه هر کدام باری از تجربیات را به مخاطب انتقال میدهد. پس پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایید.