نقد، بررسی و نظرات کتاب موش کمان دار - شراره شیرودی
4.3
303 رای
Sana
۱۴۰۵/۰۳/۲۳
00
(بدون اسپویل) «موش کمان دار» از اون کتاب هاییه که در نگاه اول یه داستان ساده و کودکانه به نظر میاد، اما هرچی جلوتر رفتم بیشتر متوجه شدم که فقط درباره تیر و کمان نیست. چیزی که بیشتر از همه توجهم رو جلب کرد، موضوع هدف گیری و تمرکز بود. نویسنده سعی کرده نشون بده موفقیت بیشتر از اینکه به قدرت و زور بازو بستگی داشته باشه، به دقت، صبر و پشتکار ربط داره. موش داستان نه از بقیه قوی تره و نه ویژگی خاصی داره که از همون اول قهرمان به نظر برسه. چیزی که کم کم باعث میشه از بقیه متمایز بشه، تلاش کردن و یاد گرفتن از اشتباهاته. به نظرم همین موضوع باعث شده شخصیتش قابل باور باشه و خواننده راحت تر باهاش ارتباط بگیره. یکی دیگه از نکات خوب کتاب اینه که مسیر پیشرفت شخصیت اصلی خیلی ناگهانی نیست. بارها اشتباه می کنه، گاهی ناامید میشه و همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمیره. همین باعث شده داستان حس واقعی تری داشته باشه و موفقیت هایش ارزشمندتر به نظر برسن. زبان کتاب هم ساده، روان و صمیمیه و باعث میشه بدون خستگی داستان رو دنبال کنی. در بعضی قسمت ها میشه حدس زد چه اتفاقی قراره بیفته، اما جذابیت اصلی کتاب بیشتر در پیامش نهفته است تا غافلگیری های داستانی. (اسپویل خفیف) بخشی از داستان روی تمرین کردن موش و بهتر شدن مهارت تیراندازیش تمرکز داره. این موضوع باعث میشه وقتی به لحظه های مهم می رسه، موفقیتش برای خواننده منطقی و قابل قبول باشه. کتاب به خوبی نشون میده که اعتمادبه نفس واقعی از تلاش و تجربه به دست میاد، نه از شانس. در مجموع، «موش کمان دار» برای من بیشتر از اینکه داستان یک موش تیرانداز باشه، داستان پیدا کردن هدف و تلاش برای رسیدن به اون بود؛ کتابی ساده اما دوست داشتنی که پیامش مدت ها در ذهن می مونه.
این کتاب قصه به بچه ها آموزش میده که اذیت و آزار دیگران کار بدی هست و این که اگر کسی در حق ما بدی کرد، اون رو ببخشیم. این موارد، واقعا نکات اخلاقی خوبی هستند که در این کتاب اومده، علاوه بر اینها به نکات علمی مفیدی مثل این که دم مارمولک ها بعد از کنده شدن، دوباره درمیاد هم توی این کتاب اشاره شده.. ولی نقدی که به این کتاب دارم در مورد کنده شدن دم و ناقص شدن موش و افسردگی اون بابت این قضیه هست که برای من بزرگسال هم ناراحت کننده هست و توی روحیه ی بچه ها که قطعا تاثیر بدی میذاره و براشون درگیری ذهنی ایجاد میکنه. شاید بهتر بود اتفاق قابل جبرانی برای موش پیش می اومد. به این ترتیب اون از این اتفاق درس میگرفت که از اون به بعد دیگران رو آزار نده و برای بچه ها هم این قدر ناراحت کننده نبود.
تو این کتاب به بچهها یاد داده میشه
۱_ آزار و اذیت کردن بقیه کار اشتباهیه و یک روزی نتیجه عملمون رو میبینیم،
بااین مدل داستان موشی بچهها تو ذهنشون میمونه
۲_بخشیدن دیگران و کمک کردن به اونایی که مسیر اشتباهی رفتنند باعث میشه حال خودمون بهتر بشه.
ما باید تا جایی که میتونیم به آدمایی که اشتباه کردند و الان پشیمونن کمک کنیم و از ناراحت کردن دوستامون بپرهیزیم.
۱_ آزار و اذیت کردن بقیه کار اشتباهیه و یک روزی نتیجه عملمون رو میبینیم،
بااین مدل داستان موشی بچهها تو ذهنشون میمونه
۲_بخشیدن دیگران و کمک کردن به اونایی که مسیر اشتباهی رفتنند باعث میشه حال خودمون بهتر بشه.
ما باید تا جایی که میتونیم به آدمایی که اشتباه کردند و الان پشیمونن کمک کنیم و از ناراحت کردن دوستامون بپرهیزیم.
داستان و تصویر سازی کتاب بسیار جذابه. خیلی آموزنده بود. پسرم خیلی داستانش رو دوست داره. این قصه به بچهها یاد میده که اگه کسی رو اذیت کنن ممکنه مشابه ان اتفاق براشون بیوفته. این که بلاخره موشی متوجه رفتار اشتباهش میشه و سعی میکنه که به دوستاش هدف گیری رو یاد بده خیلی خوبه. و باعث میشه اگر بچهها گاهی دوستاشون اذیت کردن باید ازشون دلجویی کنن.
داستان این کتاب در مورد موشیه که به قورت ناخواسته به دیگر حیوانات اسیب میرسونه و در میانه داستان بلایی سر خودش میادو نتیجه کارهاشو میبینه و در پایان داستان درس عبرت میگیره و به خوبی و خوشی در کنار دیگر حیوانات زندگی میکنه این داستان به بچه ها یاد میده که اگر اسیبی به کسی برسونن نتیجه ی کار بدشونو میبین و نباید این کارهارو انجام بدن
کتاب بسیار قشنگی بود برای برادرم خوندم خیلی دوسش داشت این کتاب خوندنش خیلی نفیده و درسای خوبی رو به بچهها آموزش میده دو تا مفهوم اصلی که در این داستانوبه بچها آموزش داده میشه یکی اینه که نباید دیگرانو اذیت کرد چون نتیجه این اذیت به خودمون برمیگرده و از طرفی بخشش رو به زیباترین شکل به بچهها آموزش میده
این کتاب بسیار آموزنده هست و نکات اخلاقی خوبی داشت اگر کسی را اذیت کنی نتیجه کارتو میبینی مثل قورباغه مثل مارمولک که با هدف خود دم مارمولک را کند، موشی وقتی نتیجه کارش رو دید از کارش پشیمان شد، ساده نوشته شده و تصویر موشی و مادرش جالب بود این کتاب، مفید، مناسب برای کودکان هست پیشنهاد من: بخونید خوبه
سلام به خوانندگان عزیز، شیرودی هستم نویسنده و تصویر ساز کتاب حاضر. چون طبق قوانین جدید وزارت ارشاد امکان آپلود کتاب جدید برای ناشر مولف ممکن نیست، شما خواننده عزیز میتوانید برای دریافت کتابهای جدید به اینستا به آدرس shiroodysh مراجعه کنید. با سپاس از شما که کتاب حاضر را انتخاب کردید.
این کتاب نوشته خانم شیرودی برای رده سنی خردسالان میباشد که هدف آن آموزش مفاهیمی مثل دوری از آزار و اذیت دیگران میباشد. در این کتاب با متنی ساده و صمیمانه سعی شده تا این مفاهیم را به کودکان آموزش دهد و بگوید که اگر کسی به دیگری آزاری برساند خودش به آن آزار مبتلا خواهد شد.
