نقد، بررسی و نظرات کتاب مسخ - فرانتس کافکا
4.2
52 رای
Mandana
۱۴۰۵/۰۳/۱۳
00
کافکا خیلی بی رحمانه به ما می گوید که گاهی اوقات رابطه های انسانی، روی لایه بسیار نازکی از «نیاز» و «منفعت» بنا شده اند. او نشان می دهد که چقدر راحت می توان یک انسان را (حتی اگر از نظر فیزیکی تغییر کرده باشد) از هستی اش حذف کرد. این اثر که یکی از تاثیرگذارترین نوشته های ادبی قرن بیستم محسوب می شود، فراتر از یک داستان تخیلی، در واقع تجسمی از بیگانگی انسان در جهان مدرن است. تصور کنید شما یک آدم معمولی هستید که هر روز صبح با کلی استرس بیدار می شوید تا سر کار بروید، پول دربیاورید و خانواده تان را اداره کنید. یک روز صبح، وقتی چشم باز می کنید، می بینید تبدیل به یک حشره بزرگ شده اید! خب، از نظر فیزیکی دیگر نمی توانید کار کنید، نمی توانید حرف بزنید و نمی توانید مثل قبل در جامعه حضور داشته باشید.
داستان پر معنا و غم انگیزیه، شخصیت اصلی بیشتر از اینکه خواننده رو بیاد حشرات بندازه بیاد بیمارانی که پزشکها جوابشون کردن و خودشون نمیتونن کارهای روزمره زندگیشون رو انجام بدن میندازه. در اینجور مواقع همه اطرافیانی که سالها براشون زحمت کشیدی فراموشت میکنن و حتی برات آرزوی مرگ و نابودی دارن و بعد از رفتنت همه شاد و خوشحال به زندگیشون میرسن و برای آیندشون تصمیم میگیرن. نوشتن این نوع داستانهای تکاندهنده و شاهکار فقط از تعدادی از نویسندگان برمیاد مثل کافکا و صادق هدایت (که در این کتاب نقش مترجم رو ایفا کرده).
با سپاس از کتابراه 🙏
با سپاس از کتابراه 🙏
کتاب جالبیه. هر چند که با ذهن پر از سوال کتاب رو میبندید. حداقل برای من که اینطور بود. نتیجهای هم که تهش میگیرید ممکنه خیلی مثبت نباشه... 😂
مثلا چیزی که من در نهایت فهمیدم اینه که مهم نیست چقدر برای دیگران_حالا هرچقدر که میخوان عزیز و نزدیک باشن_ زحمت بکشید و کمکشون کنید؛ روزی که دیگه براشون فایده نداشته باشید، راجع به ترک کردنتون با هم جلسه میذارن...
مثلا چیزی که من در نهایت فهمیدم اینه که مهم نیست چقدر برای دیگران_حالا هرچقدر که میخوان عزیز و نزدیک باشن_ زحمت بکشید و کمکشون کنید؛ روزی که دیگه براشون فایده نداشته باشید، راجع به ترک کردنتون با هم جلسه میذارن...
عالی بود. خودندن کتابهای صادق هدایت سلیقهی خاص خودشو میطلبه و کمتر کسی هست که سبک نوشتنش، طرز فکرش و فن بیانش رو دوست نداشته باشه، این کتاب نوشتهی صادق هدایت نیست اما ترجمهش با ایشون بوده، دلیل اینکه من این کتاب رو انتخاب کردم برای خودندن این بود که موردپسند صادق هدایت بوده و قطعا ارزش خوندن داره👌
متاسفانه لذت نبردم. متن ساده و روان نبود. داستان جالبی داشت اما خیلی ایراد به کتاب وارد بود. و اینکه من خودم برادر معلول دارم که به مراقبت احتیاج داره اما عاشقش هستیم و بزرگخرین آرزوم سلامتیشه. به نظرم دیدگاه کاملا متفاوتی هست و آدمها هرچقدر در شرایط بد جایگاه خاصی در خانواده دارن
