نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی دن کاسمورو - ماشادو د آسیس

Parnian Safari
۱۴۰۵/۰۳/۰۱
کتاب دُن کاسمورو روایت دوران جوانی فردی به اسم بنتو و عاشقانه هاش با فردی به اسم کاپیتو، از زبان بنتوئه. انگار که این کتاب یکجور دفاعیه از خودش باشه. در طول داستان شنونده تنها چیزی که در اختیار داره، اطلاعاتیه که راویِ مغرور و حسود که حالا پیر شده و مقداری از خاطرات از حافظه ش رفته میگه و قضاوت یک طرفه شخصیت اصلیه. همین سبک «راوی غیرقابل اعتماد» جذابیت خاصی به داستان میده و اجازه میده شما برداشت های مختلفی از این کتاب داشته باشین. تا انتهای داستان متوجه نمیشین که چه چیزی واقعا حقیقت داشته و خب این قطعا هنر نویسنده ست. درسی که این کتاب بهتون میده خیلی ارزشمنده. باعث میشه به خودِ «قضاوت کردن» شک کنی. نشون میده برداشتِ ما از اتفاق ها محدود به میزان پذیرش ذهن ماست و ممکنه مطابق با واقعیت نباشه. درباره اجرا و خوانش داستان باید بگم بی نظیر بودن. لحن ها، تغییر صدای شخصیت ها، موسیقی پس زمینه… همه باعث میشدن که حس کنی تو یه سالن تئاتر هستی! این کتاب رو پیشنهاد میکنم.
محمدرضا جوادی
۱۴۰۵/۰۳/۲۷
داستان درباره بنتو سانتیاگو است که در پیری زندگی خود و عشقش به کاپیتو را مرور می‌کند، اما کم‌کم حسادت و سوءظن او نسبت به همسرش همه‌چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نکته مهم این است که راوی کاملاً قابل اعتماد نیست و خواننده هیچ‌وقت با اطمینان نمی‌فهمد آیا خیانتی رخ داده یا همه‌چیز حاصل ذهن حسود بنتو بوده است. دن کاسمورو بیشتر از اینکه درباره خیانت باشد، درباره ذهن آدمی است. کتاب مدام تو را وادار می‌کند فکر کنی حقیقت چیست و چقدر می‌توان به روایت یک نفر اعتماد کرد. شخصیت کاپیتو آن‌قدر مرموز نوشته شده که بعد از تمام شدن کتاب هم احتمالاً به او فکر می‌کنی. اگر از رمان‌هایی مثل «عشق در سال‌های وبا» به خاطر پیچیدگی روابط انسانی لذت بردی، این کتاب هم می‌تواند برایت جذاب باشد، هرچند فضای آن تلخ‌تر و روان‌شناسانه‌تر است.
افسانه م
۱۴۰۴/۱۲/۰۲
عالی عالی اول اینکه سپاس از جناب فعال که اینقدر زیبا این کتاب و روایت می کند و در مورد موضوع کتاب بسیار جذاب و قابل لمس و درک انگار همه ی ما یه روزها و یه اتفاقاتی شبیه اتفاق های کتاب و توی نوجوانی تجربه کردیم. یه مقدار منو یاد سبک نوشتاری جناب پزشکراد و دایی جان ناپلئون انداخت. برای من فوق العاده پرکشش و جذاب بود. داستان شروع عاشقانه و پایان سخت ویرانگر داره و درخلال داستان نویسنده بسیار زیبا و لطیف درخصوص جامعه انسانی مردم برزیل در قرن ۱۹ صحبت میکنه. حتما توصیه میکنم که این کتاب شنیده بشه.
پریسا صمدی
۱۴۰۵/۰۱/۱۸
یه کتاب طوطی واری از زندگی و اوهام و ازدواج و بچه و مرگ!! شاید یه چیزی بیشتر از اعلام خبر. کتابی بی عمق خیلی سطحی و خلاصه. گوش کردم ولی…و مهمتر اینکه نفهمیدم عاشقانه داستان کجا بود!!.
علیرضا حبیبی
۱۴۰۵/۰۲/۱۴
اولین کتاب از نویسندگان برزیلی بود که گوش میدادم. داستان پردازی زیبایی داشت و من دوست داشتم. اجراهم که عالی بود و جذابترش کرده بود. از شما سپاس گذارم
👋 سوالی دارید؟